ΑΠΟ ΤΟ ΒΑΡΘΟΛΟΜΙΟ ΣΤΗ ΔΗΜΗΤΣΑΝΑ

| 9 Ιουνίου 2013 | 1 Comments
Print Friendly, PDF & Email

Μπορεί να κάνουμε μια ενδιαφέρουσα εκδρομή και να μας μείνουν ευχάριστες αναμνήσεις, χωρίς να χρειαστεί να ταξιδέψουμε στις Αυστριακές ή τις Ελβετικές Άλπεις, αφού η Ελλάδα μας προσφέρει στην πόρτα μας εξαιρετικά τοπία. Τις μέρες του Πάσχα βρεθήκαμε με τη Μαργαρίτα στο Βαρθολομιό της Ηλείας και το Μ. Σάββατο είπαμε να κάνουμε μια ημερήσια εκδρομή μέχρι τη Δημητσάνα. Ξεκινήσαμε στις 08.30 το πρωί και ακολουθήσαμε την διαδρομή Βαρθολομιού-Πύργου-Ολυμπίας-Τουμπίτσι-Λαγκαδιών-Δημητσάνας-Ζάτουνας-Ανδίτσαινας-Ολυμπίας-Πύργου-Βαρθολομιού, συνολικής διαδρομής 240 χιμ/τρων. Η διαδρομή είναι ειδυλλιακή και οι τόποι επίσκεψης σπουδαίοι. Το Βαρθολομιό είναι μια κωμόπολη στο κέντρο της χερσονήσου Χελωνάτα και απέχει λίγα χιλιόμετρα από το λιμάνι της Κυλλήνης, από το κάστρο Χλεμούτσι, τις τουριστικές εγκαταστάσεις του Robinson Club και Grekhotel, τις ιαματικές πηγές των λουτρών Λίτζι, το θαυμάσιο θέρετρο Αρκούδι και τις μεγάλες και καθαρές παραλίες των Θινών και των Λουτρών. Υπάρχουν δεκάδες ξενοδοχεία όλων των κατηγοριών στην περιοχή και πολλά ενοικιαζόμενα δωμάτια, για όλες τις απαιτήσεις και τα βαλάντια. Κατόπιν από μια θαυμάσια και εντυπωσιακή διαδρομή σε ορεινούς δρόμους, μπορεί να σταματήσει κανείς στα Λαγκάδια, στην αετοφωλιά των μαστόρων και των κτιστάδων. Το χωριό είναι απίθανης ομορφιάς, έτσι κρεμασμένο στα βράχια των Αρκαδικών Βουνών (Βαλεστίνικο). Τα Λαγκάδια χτίστηκαν στα χρόνια της φραγκοκρατίας κατά τον 13ο αιώνα και εξελίχτηκαν, εκείνη την εποχή, στη δεύτερη μετά την Τρίπολη αρκαδική πόλη, ενώ σήμερα, από τις καταστροφές και τους  ξενιτεμούς, παραμένουν ένα γραφικό χωριό με μια καταπληκτική θέα.

Δημητσάνα

Επόμενος σταθμός η πόλη της Δημητσάνας, η Τεύθις των ομηρικών χρόνων, του «μπαρουτάδικου» της επανάστασης του 1821. Χτισμένη σε λοφοράχη των αρκαδικών βουνών, σε υψόμετρο 950 μέτρων, ακούει το κελάρυσμα του Λούσιου, κι αγναντεύει απέναντι τη Ζάτουνα. Κάποτε η Δημητσάνα είχε τη δική της ταυτότητα και το δικό της πολιτισμό, που τάχαν φτιάξει οι δικοί της απλόχεροι δωρητές και ευεργέτες. Η Βιβλιοθήκη της Δημητσάνας ιδρύθηκε το 1764 και αριθμούσε χιλιάδες τόμους βιβλίων, 35.000 των οποίων σώζονται και σήμερα. Από την ιερατική σχολή της, γνωστή σαν «Φροντιστήριο Ελληνικών Γραμμάτων», απεφοίτησαν σπουδαίοι κληρικοί, μεταξύ των οποίων ο Γρηγόριος ο Ε΄ και ο Παλαιών Πατρών Γερμανός. Στην επανάσταση του 1821 οι 14 μπαρουτόμυλοι, μαζί με το χαρτί από τα βιβλία της βιβλιοθήκης, γέμιζαν τα καρυοφύλλια των αγωνιστών. Σήμερα η Δημητσάνα είναι ένας ωραίος τόπος διακοπών. Έχει ωραία ξενοδοχεία, εστιατόρια και μπαρ. Η Δημοτική Αρχή, είχε τη θαυμάσια έμπνευση αναστήλωσης ενός αλευρόμυλου, ενός βυρσοδεψείου και ενός μπαρουτόμυλου, χρησιμοποιώντας σαν κινητήρια δύναμη το άφθονο τρεχούμενο νερό. Οι ανακατασκευές αυτές θυμίζουν την εποχή που ο άνθρωπος χρησιμοποιούσε την τεχνολογία και δεν την υπηρετούσε τρέχοντας λαχανιασμένος πίσω της. Στη συνέχεια επισκεφτήκαμε τη Ζάτουνα στην απέναντι πλαγιά του Λούσιου. Εκεί ο Θεοδωράκης έγραψε αρκετά από τα τραγούδια που δυνάμωσαν την ελληνική ψυχή, την ώρα που το χρειαζόταν. Στο κλειστό δημοτικό σχολείο, μας είπαν ότι φυλάσσονται το πιάνο και κάποια αντικείμενα του Θεοδωράκη. Από τη Ζάτουνα,  ακολουθώντας αγροτικό δρόμο στο φαράγγι του Λούσιου, φθάσαμε στα σπουδαία μοναστήρια, από τα οποία επισκεφτήκαμε εκείνο του Εσταυρωμένου. Ο τρόπος που είναι χτισμένο, μάλλον καρφωμένο, στην πλαγιά με αρνητική κλίση, προκαλεί δέος! Όσοι κάνουν καλύτερη χρήση χρόνου ή διανυκτερεύσουν στην Δημητσάνα, μπορούν με άνεση να επισκεφτούν το ιερό του Επικούρειου Απόλλωνα, ένα από τα πλέον αξιόλογα αρχαία μνημεία. Εμείς πήγαμε κατευθείαν στην Ανδρίτσαινα, που βρίσκεται στα δυτικά του Λυκαίου όρους, περπατήσαμε στα πλακόστρωτα σοκάκια και φάγαμε στην πλατεία με τα πανύψηλα δέντρα και την καταπληκτική θέα. Απέναντι από την πλατεία βρίσκεται η Τρανή Βρύση που χτίστηκε το 1724. Στην Ανδρίτσαινα βρίσκεται η περίφημη Νικολοπούλειος Βιβλιοθήκη, που ιδρύθηκε το 1840, με τα σπάνια χειρόγραφα και βιβλία του 16ου και 17ου αιώνα.

Η βιβλιοθήκη της Ανδρίτσαινας

Σήμερα η συλλογή της περιλαμβάνει 40.000 τόμους. Από την Ανδρίτσαινα ο ναός του Επικούρειου Απόλλωνα απέχει 14 χιλιόμετρα. Κοντά βρίσκεται και η αρχαία αρκαδική πόλη Φιγαλεία, καθώς και ο ποταμός Νέδας. Ταξιδεύοντας στον ήρεμο ολυμπιακό κάμπο, επιστρέψαμε στο Βαρθολομιό με τη χαρά ότι περάσαμε μια θαυμάσια μέρα, ταξιδέψαμε στο παρελθόν και είδαμε εξαιρετικά τοπία.

Απόστολος Γεωργόπουλος

Καταχωρήθηκε στα: ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ
×

1 Comment on "ΑΠΟ ΤΟ ΒΑΡΘΟΛΟΜΙΟ ΣΤΗ ΔΗΜΗΤΣΑΝΑ"

Trackback | Comments RSS Feed

1. Ο/Η Καζας λέει:

Πολύ ενδιαφέρον άρθρο για τα ξενοδοχεία και γενικά τη διαμονή και τα αξιοθέατα της Δημητσάνας και όχι μόνο!