ΔΙΟΔΙΑ ΤΑ ΛΗΣΤΡΙΚΑ
Ο πλέον μυστηριώδης τρόπος μετάβασης της περιουσίας των προσοδοφόρων κρατικών επιχειρήσεων στους ιδιώτες είναι η παραχώρηση με συμβάσεις του Εθνικού Οδικού Δικτύου. Η παράδοση των δρόμων σε εργολάβους ξεκίνησε επί υπουργίας κ. Σουφλιά με συμβάσεις που λήγουν το 2033. Κατασκευάσθηκαν μερικά τμήματα με χρήματα του κράτους και όταν τελείωσε η χρηματοδότηση σταμάτησαν και τα έργα. Τους εργολάβους, όσους χρεοκόπησαν, τους αντικατέστησαν άλλοι από το 2009, που ως κατασκευαστές ονομάστηκαν “παραχωρησιούχοι” και “διοδούχοι” να συσσωρεύουν χρήμα για να… κατασκευάσουν τους δρόμους που έμειναν ημιτελείς!
Τα τροχοφόρα που περνούν απ’ τους εθνικούς δρόμους καρμανιόλα στο επικίνδυνο τμήμα των Τεμπών, στο αιματοβαμμένο πέταλο του Μαλιακού και στο στοιχειωμένο τμήμα Κορίνθου – Πατρών, έχουν πληρώσει με τα διόδια δύο και τρεις φορές την αξία τους χωρίς ουσιαστική αντιπαροχή. Τα έργα έχουν εγκαταλειφθεί, μηχανήματα σκουριάζουν στο ύπαιθρο, εκτάσεις που έχει απαλλοτριώσει το Δημόσιο δεν έχουν αξιοποιηθεί. Εδώ τίθεται το ερώτημα γιατί δεν ενεργοποιήθηκαν οι ρήτρες και δεν κατέπεσαν οι εγγυήσεις απ’ τους μετά τον κ. Σουφλιά υπουργούς Δημοσίων Εργων, εκτός και αν δεν υπάρχουν στις συμβάσεις τέτοιου είδους όροι που εξασφαλίζουν το Δημόσιο για την καλή εκτέλεσή των.
Οποιος, λοιπόν, τολμήσει να κινηθεί σ’ αυτό το δίκτυο, θα διαπιστώσει ότι δεν βρίσκεται σε ευρωπαϊκή, αλλά σε αφρικανική χώρα. Τα έργα μπορεί να σταμάτησαν, αλλά επί 4 χρόνια από τότε εισπράττονται διόδια, άγνωστο πόσα και πού πήγαν. Τώρα για να ξαναρχίσουν, τους έδωσαν 370 εκατ. ευρώ, αλλά επειδή διαμαρτυρήθηκαν ότι δεν φθάνουν, είπαν ότι θα κάνουμε χρήση των όρων της συμβάσεως που προβλέπει αύξηση των διοδίων από το 2014 και η κυβέρνηση τους το επέτρεψε. Ετσι από 0,025 ευρώ το χιλ. που ήταν το πήγαν στο 0,032 και από το 2014 στο 0,040 ευρώ, δηλαδή αύξηση 60%. Παράλληλα αύξησαν τα κομβικά σημεία πρόσβασης και πρόσθεσαν και νέους σταθμούς διοδίων. Ετσι ένα Ι.Χ. για τη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη με επιστροφή κοστίζει 56,20 ευρώ από 44,30 πριν το 2014. Ενα φορτηγό το 2008 πλήρωνε διόδια 42 ευρώ, μέχρι το τέλος του 2013 έφτασε τα 172 ευρώ και τώρα πληρώνει 205 ευρώ.
Ο κ. Χρυσοχοΐδης, όταν ανέλαβε υπ. Μεταφορών, είχε δηλώσει ότι δεν προβλέπεται αύξηση διοδίων. Φαίνεται ότι και στη σύμβαση αυτή ήταν αδιάβαστος. Ετσι η κυβέρνηση αντιπολιτεύεται τον εαυτό της, αφού η απόφαση αύξησης των διοδίων είναι εναντίον της. Το πράγμα επηρεάζει τις μεταφορές, το επί πλέον κόστος των οποίων θα μετακυληθεί στα προϊόντα. Δεν πέφτουν οι τιμές, όταν αυξάνονται τα διόδια, τα οποία έφτασαν να αντιπροσωπεύουν το 20% των ναύλων. Εκτός τούτου η ληστεία έχει ως επακόλουθο τις διαμαρτυρίες των οδηγών, που γίνονται παραβατικοί, όταν κατεβαίνουν να σηκώσουν τις μπάρες για να περάσουν χωρίς να πληρώσουν.
Ο κόσμος είναι εξαγριωμένος. Καταντήσαμε να δείχνουμε εξοικειωμένοι με τις επιθέσεις αφαίμαξης, που μας κάνουν να λέμε ότι δεν μας νοιάζει. Η ανεργία στο υψηλότερο σημείο, οι μισθοί και οι συντάξεις στο χαμηλότερο, οι τιμές και οι υπηρεσίες συνεχώς να αυξάνονται. Πρόκειται για καταστάσεις που κανείς δεν μπορεί να δώσει εξηγήσεις.
Πρέπει στο θέμα των διοδίων να υπαναχωρήσει η κυβέρνηση, όπως έχει κάνει και αλλού διορθωτικές επεμβάσεις. Αλλά γι’ αυτό απαιτείται πολιτική βούληση που δυστυχώς δεν την έχει. Και είναι να απορεί κανείς πώς άργησαν ή δεν το σκέφτηκαν ακόμη, να δώσουν σε παραχωρησιούχους και τον Β.Ο.Α.Κ.;
Χρήστος Πλέσσας